Artikelindex

Moto Guzzi 80 jaar
Uit Motoren & Toerisme november 2001

80 JAAR  MOTO GUZZI

OP VOLLE KRACHT VOORUIT !

VIJF JAAR TERUG MOCHTEN WIJ AANWEZIG ZIJN OP DE VIERING VAN DE 75e VERJAARDAG VAN MOTO GUZZI EN TOENDERTIJD STOND HET FABRIEKSBEZOEK GELIJK AAN EEN TERUGKEER IN DE TIJD. HOUTEN KISTEN VOL MET HANDGEFREESDE ONDERDELEN FLANKEERDEN STOKOUDE DRAAIBANKEN, LAGE PLAFONDS EN EEN BROKKELIGE BETONVLOER MAAKTEN DE PRODUCTIEHAL TOT EEN SOMBERE WERKPLEK. HER EN DER ONTWAARDEN WE NOG MET SIERLIJKE LETTERS GESCHREVEN PANCARTES MET EROP HET VERBOD 'OP BLOTE VOETEN DE WERKVLOER TE BETREDEN'. WE SCHREVEN HET TOEN AL: DE VIERING VAN 75 JAAR MOTO GUZZI KWAM OP EEN ONGELUKKIG MOMENT, TE VROEG NAMELIJK. DE IN '95 DOOR FINPROGETTI AANGEKONDIGDE VERANDERINGEN WAREN TOEN NOG NIET DOORGEVOERD EN HET WAS OP DAT TIJDSTIP ZEER DE VRAAG OF HET TOCH WEL GESCHONDEN BLAZOEN KRACHTDADIG ZOU WORDEN OPGEPOETST. NU, VIJF JAAR LATER, WETEN WE MEER: MOTO GUZZI HAALT OP ZIJN SOKKEN DE 100!

Het lange levensverhaal van Moto Guzzi laat zich vertellen als een sprookje vol vrolijke en minder vrolijke passages. Het begon toen drie piloten bij de Italiaanse luchtmacht na de eerste wereldoorlog aan het fantaseren sloegen over hun gezamenlijke passie: de motorfiets. Carlo Guzzi was een ingenieur boordevol idee�n. Georgio Parodi, zoon van een welstellende industrieel, was gek van alles wat snel ging. En Ciovanni Ravelli had voor de oorlog al een indrukwekkend aantal overwinningen behaald als motorracer. Met z'n drie�n gingen zij aan de slag, gesteund door de op een kiertje staande portefeuille van papa Parodi. Hij trok 2.000 Lire uit (omgerekend zo'n 40 BEF) voor de eerste tests, maar beloofde dat de knip een stuk verder open mocht als die veelovend bleken. Dat waren ze, en op maart 1921 kon de 'Societa Anonima Moto Guzzi' met een kapitaal van 500.000 Lire van start gaan.

TESTBANK VS. CIRCUIT

In de loop van het jaar 1920 had het {eerste prototype} vorm gekregen in de kelders van Carlo's huis, met behulp van een plaatselijke smid. Deze liggende halfliter ��ncilinder met vier kleppen en extern vliegwiel droeg de initialen G.P. (van Guzzi en Parodi)., het '{Normale}'-model dat 1 jaar later in productie ging kreeg slechts 2 kleppen en droeg op instigatie van de bruisende en impulsieve Parodi de naam Moto Guzzi (hij wou niet dat men zou denken dat G.P. stond voor Giorgio Parodi). Hij deed niets liever dan een nieuwe vondst meteen op de baan of het circuit gaan uittesten, met een hoop valpartijen en ongelukken tot gevolg, iets wat hij niet aan zijn hart liet komen want hij was tijdens de oorlog al een paar 'onderdelen' van zijn vege lijf kwijtgespeeld. Carlo daarentegen was de bedaardheid zelve en ging maar over tot actie nadat hij alles uit en te na had bestudeerd en ge�valueerd. Hij had een boontje voor de testbank en ontwikkelde al snel een soort 'dummy'-motor waarop hij alle zuiger- en kleppenconfiguraties naar hartelust kon uitproberen. Hij was geen competitiefreak in hart en nieren maar met haantjes als Parodi en Ravelli in de buurt duurde het niet lang eer een klein legertje ingehuurde piloten de eerste race-successen lieten optekenen. Zij reden in eerste instantie met licht gewijzigde productiemodellen (Corsa due Valvole - {C2V}) maar kregen later de beschikking over een vierklepper, de {C4V}, gebouwd met het allereerste prototype voor ogen.
Tegen het begin van de jaren '30 was de Guzzi-motorfiets een goed ingeburgerde klant op de Europese wegen, handig, betrouwbaar en snel. Alleen: comfortabel rijden was er met het starre achterframe niet bij. Geen enkele constructeur had namelijk een aanvaardbaar ontwerp in huis waarbij framestijfheid kon gekoppeld worden aan achtervering. Het was ook op dit vlak dat Carlo Guzzi, samen met zijn broer Guiseppe, het voortouw nam. Zij kwamen op de proppen met een over een afstand van 11 cm scharnierende swingarm gekoppeld aan onder het blok geplaatste trekveren en frictiedempers. Tot op de dag van vandaag is elke swingarm voor een stukje schatplichtig aan dit ontwerp van de gebroeders Guzzi dat dermate goed presteerde dat het decennia lang quasi ongewijzigd kon gebruikt worden.