Moto Guzzi GTS

L'epoca d'Oro

Meestal worden de jaren '50 op racegebied tot het Gouden Tijdperk gerekend, maar zo mogen we de jaren '30 voor Guzzi op sportief gebied ook wel noemen. De aanzet, in de jaren '20 gegeven, om het product via de racerij in de belangstelling te houden, leidde in deze jaren tot interessante, geavanceerde fabrieksmachines en talloze overwinningen op de internationale circuits. De liggende eenpitters raceten met succes door in de 250 en 350 cc klassen, maar in de 500 cc klasse werd het rond 1930 tijd voor iets nieuws. In 1930 zette Guzzi in met een 500 cc viercilinder, die dwars in het frame geplaatst was en daarmee tientallen jaren voorliep op wal sinds de jaren '70 standaard Japanse receptuur is. Met zijn blokmotor (met drie handgeschakelde versnellingen), dubbele magneetontsteking en compressor was het een technisch mooi ontwerp. Echter met nogal wat problemen en het bleef hij een prototype. Met het volgende ontwerp scoorde de fabriek echter beter. In 1933 kwam men namelijk uit met een 495 c metende V-twin met de cilinders onder een hoek van 120 graden. Met zijn verende frame, voetgeschakelde vierbak, vermogen van 44 pk hij 7000 tpm en een top van 180 km/h kon de fabriek de motor wel de baan op sturen. Men wist Stanley Woods te contracteren, die de V-twin in de Isle of Man TT van 1935 naar de overwinning stuurde in de koningsklasse (en passant had hij ook de 250 cc race op een Guzzi gewonnen). In 1936 verwachtte men de Guzzi racers ook in Assen, maar door de Italiaanse inval in Abessinië werd het land van de Duce door sancties getroffen en mochten de Guzzi-mannen en -machines niet komen.


1954 : Siebe Postma  werd op de Asser TT zesde

Guzzi's zouden in latere jaren wel degelijk voor spektakel zorgen in de Nederlandse TT, maar daar lag het hoogtepunt in de jaren 50. In 1952 won Enrico Lorenzetti de kwartliterklasse op Assen en werd Sieb Postma zesde en daarmee beste Nederlander. In 1953 volgde een overwinning in de 350 cc klasse (wederom door Lorenzetti) en werd Postma in de 250 cc klasse weer beste Nederlander op Guzzi. Ook in 1954 (FergusAnderson), 1955 (Ken Kavanagh). 1956 (Bill Lomas) en 195S (Keith Campbell) was de 350 cc klasse in Assen voor Moto Guzzi, maar de 500 cc zege bleef uit. De 500 cc V-twin die in 1933 debuteerde nam in zijn laatste jaar dat hij werd ingezet. 1951 (!). wel in grootse stijl afscheid van de circuits: Fergus Anderson won er de Grand Prix van Zwitserland mee.
In 1937 won Omobono Tenni, die tot de beste Italiaanse coureurs uit de jaren 30 wordt gerekend, op Guzzi de 250 cc klasse in de Isle of Man TT. In '38 was Guzzi niet van de partij, maar het jaar daarop weer wel, onder andere met een nieuwe kwartliter met compressor.
Pech zette de Guzzi-racers echter na enkele ronden in de 250 cc klasse aan de kant en in de Senior TT bracht Stanley Woods zijn Guzzi V-twin als negende binnen. In Assen dat jaar kwam Tenni ook met de 250 compressor-Guzzi aan de start, maar een schuiver terwijl hij riant op kop lag tijdens de buitensporig regenachtige wedstrijd maakte een eind aan zijn vrijwel zekere kans op de overwinning. In totaal boekten de Guzzi racers in de jaren 30 nationaal en internationaal 472 overwinningen en bij de pogingen voor het wereldsnelheidsrecord zette de fabriek in Mandello er in de jaren 1938 en 1939 dertien op zijn naam.