'De moderne tijd'

In 1982 nam Greenib de import over en verzorgt die tot op heden.
In de jaren 80 kwamen er modellen met vier kleppen per cilinder toen eind 1984 de V65 Lario debuteerde, die uit zijn (643 cc 60 pk bij 7800 tpm haalde. Naast het standaard model kwamen er een sportievere versie (de V65SP) en een off-road (de V65TT) en in de halveliterklasse verscheen de V50,  die ook van vier kleppen voorzien was.
In de loop van de jaren '80 richtte Moto Guzzi zich nadrukkelijk op de custom-markt met zijn California-modellen en het moet gezegd worden dat hoewel de stuurkwaliteiten niet onder deze trend leden (wat bij andere fabrikaten nogal eens het geval was), de vormgeving bepaald niet sprankelend genoemd kon worden. Het was niet lelijk, maar het sprong er nou ook niet uit. In de sportieve lijn bleven modellen als de  Mille GT  van 1987 de klare lijn van de Le Mans redelijk vasthouden. Een paar jaar geleden verscheen de fabriek met een geheel nieuw onder handen genomen V- twin, de 992 cc metende  Daytona , die behalve vierklepskoppen ook een bovenliggende nokkenas en brandstofinspuiting had, waarmee het merk er technisch gesproken weer helemaal bij hoorde en ook de vormgeving van het polyesterwerk had weer een mooie Italiaanse lijn. Nu, in het 75-ste jaar van het bestaan van de motorfabriek aan de rand van het Como meer, biedt de het merk een palet van supersportieve en pure toermotoren aan in respectievelijk de Sport- en Daytona- en de Califomia- en Nevadamodellen. Qua verkopen voeren de California's het merk hier aan, maar alles is betrekkelijk, want in 1995 beliep de totale productie van Guzzi 5314 motoren.
Onlangs is een nieuw ontwikkelingsprogramma gestart met als doel de jaarproductie in 2000 op te vijzelen naar zo'n 20.000 stuks. De aanzet daartoe is onder andere gegeven met een nieuw model dat op de show in Milaan al te zien was en dat in september hier zal debuteren: de {V 10 Centauro}. Uiteraard is de essentie van de motor nog steeds de dwarsgeplaatste V-twin. maar het ontwerp van de machine met zijn 992 cc grote en 90 pk sterke motor is geheel nieuw en dat betreft niet in de laatste plaats de vormgeving, die absoluut bijzonder is. Om de exclusiviteit van merk en model te onderstrepen worden de eerste 25 Centauro's als aparte, genummerde serie uitgebracht. Ook al bekend is dat op de IFMA in Keulen twee nieuwe 750 cc modellen zullen worden onthuld, uitgerust met hetzelfde blok als gebruikt is in de ultra-light verkenningsvliegtuigjes die de NAVO boven Bosnië heeft ingezet. Wie kan nog zeggen dal de 75-jarige geen nieuwe dingen durft te ondernemen?!