OP NAAR DE 100?

Zoals we helemaal vooraan schreven waren het de investeerders van Finprogetti die vanaf 1994 wilden verder bouwen op de bestaande grondvesten, iets wat gedeelte lijk lukte maar blijkbaar niet met voldoende rendement tot gevolg. Het voortdurende gevecht tegen de degradatie had er in de voorbij jaren toe geleid dat het machinepark er hopeloos verouderd bijstond en de motivatie zoek was, met alle gevolgen van dien voor de kwaliteit van de afgeleverde producten. Een harde investeerderswet zegt: "cut your losses" en dat is wat Finprogetti, en daarna ook partner Trident Rowan Group deden. Zij stelden Moto Guzzi in het uitstalraam met een groot bord 'Vendesi' erop maar vergaten er een realistisch prijskaartje op te kleven. Piaggio. Ducati, KTM, allen kwamen zij een kijkje nemen en allen knapten zij af op de vraagprijs. Zo niet {Ivano Beggio}, naar verluidt heeft hij begin vorig jaar zonder pingelen het volle bedrag van 132 miljard Lire uit zijn actentas getoverd, en dat zegt veel over zijn rotsvaste vertrouwen in het merk en de producten van Moto Guzzi.
De dingen die wij tijdens het fabrieks-bezoek te zien kregen laten alvast het beste verhopen voor de toekomst: de bestaande productiehallen kregen een opfrisbeurt en de oude freesmachines en draaibanken die instonden voor het fijnere werk werden vervangen door de allernieuwste computergestuurde CNC apparatuur.
Paradepaardje tijdens deze viering was de volledig nieuwe productiehal, gewetensvol ingebed in de oude gebouwen. Stap voor stap worden hier de onderdelen geassembleerd aan de hand van overzichtelijke en ��nvormige schema's, wat in combinatie met de doorgedreven kwaliteitscontrole (elke motorfiets ondergaat een testrun op de proefbank en passeert langs de meet- en regelafdeling) garant moet staan voor een beter afgewerkt en betrouwbaarder eindproduct. De Italiaanse Guzzisti hebben er alvast een goed oog in, want we zagen in Mandello alleen al tientallen nieuwe V11's, Calif's en Le Mans'en rondrijden. Op termijn wil Beggio ook een nieuwe, vooral jongere schare Guzzi-adepten aantrekken door met ��n oog op de traditie en ��n oog op de concurrentie aantrekkelijke nieuwe modellen uit te brengen. Snel zal dat niet gaan, maar dat moet ook niet: als elke bestaande Guzzi-freak zich eindelijk laat overhalen om nog 's een nieuwe dikke twin te kopen zitten ze al voor een paar jaar goed. En dan zien we dat eeuwfeest echt met rasse schreden naderbij komen.

TEKST : DIRK COSSYE