Moto Guzzi California 1100 Injection (info 1994)

 

Motor: luchtgekoelde tweecilinder-viertakt in V-vorm dwars in het frame geplaatst, blokhoek 90 graden, een laagliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder, klepbediening d.m.v. stoterstangen en tuimelaars: boring maal slag 92 x 80 mm: cilinderinhoud 1064 cc: kompressieverhouding 9.5 op 1; wet-sump-smeersysteem: Weber/Marelli-motormanagementsysteem met gekombineerde ontsteking / benzine-injektie: twee-in-twee-uitlaatsysteem.

Transmissie: tweevoudige droge platenkoppeling. kabelbediend: primaire overbrenging d.m.v. tandwielen: klauwengeschakelde vijfversnellingsbak: sekundaire transmissie d.m.v. kardan.

Rijwielgedeelte: stalen demontabel dubbel wiegframe: hydraulisch gedempte teleskoopvoorvork met instelbare veervoorspanning en demping, diameter vorkpoten 40 mm. veerweg 140 mm: achtervering met stalen swing-arm en Koni-schokbrekers. veervoorspanning en demping traploos instelbaar. veerweg 75 mm: integraal remsysteem met hydraulisch bediende dubbele schijfrem met 300 mm-remschijven en Brembo-tweezuiger-remtangen in het voorwiel en hydraulisch bediende 270-mm schijfrem in het achterwiel: gespaakte wielen: banden (voor) Metzeler MESS 110/90VB18, (achter) Metzeler ME55 140 80VB17.

Elektrische installatie: WeberMarelli-motormanagementsysteem met gekombineerde benzine-injektie en ontsteking: boordspanning 12 volt: accu's 12V30Ah: 350-watt-wisselstroomdynamo rechtstreeks op krukas: elektrische starter: koplamp 60/55 watt H4: achter- en remlicht 5/21 watt.

Uitrusting: twee spiegels in trillingsdempers: dashboard met kilometerteller en toerenteller: kontrolelampjes voor bijladen, grootlicht. vrijstand. richtingaanwijzers, oliedruk en benzinevoorraad; chokeknop op het stuur: afsluitbare tankdop: beveiligde jiffystand.

Maten en gewichten: wielbasis 1560 mm: balhoofdhoek 62 graden: naloop 98 mm: lengte 2355 mm: breedte (zonder koffers) 815 mm: hoogte (zonder ruit) 1150 mm: zithoogte 765 mm: droog gewicht 240 kg: tankinhoud 22.5 liter euro-loodvrij. waarvan vier liter reserve.

Prestaties: (fabrieksopgave) max. vermogen 55 kW (75 pk) bij 6400 tpm: max. koppel 95 Nm (9,8 kgm) bij 5000 tpm.

Prijs: ƒ 25.490.—. Prijs geteste uitvoering met valbeugels. koffers en ruit ƒ 27.262,—

Garantietermijn:12 maanden

Leverbare kleuren:zwart rood/zwart, antraciet/grijs, blauw/goud

Leverbare accessoires: groot en klein windscherm, top- en zijkoffers. zijtassen. gereedschapsrol, sissybar. valbeugels. chrome framesierplaten. balhoofdsierplaten. chroom startmotorafdekking. klepstelbeugels. kniesteunenset.

Importeur: (voor Nederland en België) Greenib b.v., Oostereinde 34. 2361 HE Warmond (01711- 19292).

Vaste kosten per jaar: wegenbelasting ƒ 271,—; verzekeringspremies (KNMV-tarieven) WA ƒ 462.- (WA met 75°o no-claim ƒ 115,50), all-risk met ƒ 1500- eigen risico ƒ 2950,- (met 75% no-claim) ƒ 738,—.

Meetgegevens na langeduurtest:

Acceleratie : 60-100 (III): 3.84 80-120 (V): 6.28 60-140 (V): 13.58

Topsnelheid : 173 km/uur bij 5800 tpm in de vijfde versnelling

Kilometertellerijking : 100 km-uur op de teller is 91 km/uur in werkelijkheid

Afgelezen toerental in VI bij 80 km/uur: 2100 tpm, 100 km/uur: 3000 tpm, 120 km/uur: 3600 tpm, 140 km/uur: 3900 tpm, opmerking: toerentelleraanwijzing zeer onbetrouwbaar

Benzineverbruik: gemiddeld: 1 op 18.5 (1/100 km) rustig: 1 op 21 (1/100 km) snel:1 op 14,6 (1/100 km), benzinevoorraad 22,5 liter, theoretische aktieradius 416 km, soort benzine: euro-super

Vermogen : fabrieksopgave: 55 kW (75 pk) bij 6400 tpm, eigen meting aan het achterwiel : 41.8 kW (57 pk) bij 6100 tpm berekend krukasvermogen : 48 kW (65,5 pk) bij 6100 tpm

Koppel : fabrieksopgave : 95.1 Nm (9.6 kgm) bij 5000 tpm eigen meting : 95,4 Nm (9,7 kgm) bij 2500 tpm 

Onderdelenprijzen (inkl. BTW. afgerond op hele guldens) zuiger kompleet 248, koppelingsplaat 276, koppakking 32, pakkingset 174, uitlaatsysteem kompleet 1.793, uitlaateinddemper 539, gaskabelset kompleet 54, set (4) remblokken voor 99, set (2) remblokken achter 49, voorwiel 990, achterwiel 931, tank in kleur gespoten 1255, zijdeksel in kleur gespoten 298, stuur 376, koplamp-unit 114, richtingaanwijzer voor 63, richtingaanwijzer achter 63, spiegel 75, koppelingshendel 78, remhendel 78, voorremcilinder kompleet 233, duo-voetsteun 86, buddyseat kompleet 642, versnellingspedaal 325, oliefilter 20, luchtfilter 23

Technische - en meetgegevens en de foto komen uit de MOTO73 van 31-8-1994, van de langeduurtest.

 

Praktijkervaring door Erik Poort:

Ik rijd sinds 1995 op een Moto Guzzi California 1100i, en doe dat doorgaands 's zomers en 's winters. Ik heb de specificaties op de site eventjes doorgenomen van dit type. Hierover even het volgende:
De gestelde specificaties zijn volgens mij alleen van toepassing op de carburateur-versie van de California 1100, omdat die kleine rot-Italiaantjes niet de moeite hebben genomen deze apart te meten. Wees dus voorzichtig met folder-specificaties. De tankinhoud is geen 22.5 maar 19 liter. Dit komt door een hoger geplaatst luchtfilter i.v.m. de benodigde apparatuur voor het  injectiesysteem.
De injectie-motor heeft uit veiligheidsoverwegingen standaard geen reserve. Als je zou moeten omschakelen naar reserve dan zou het injectiesysteem te lang nodig hebben om weer op druk te komen. Een gevaarlijke situatie is dan zo gecreëerd. Om deze effecten zoveel mogelijk te vermijden is het risico op deze manier geminimaliseerd.
Het benzine verbruik bij rustig rijden is maximaal 1:19.5 zonder accessoires, met acc. mag je blij zijn met een maximum van 1:18.5. Doorgaans kan gesteld worden dat het benzine verbruik vanaf de +10°C naar -10°C terugloopt van 1:18 naar 1:11. Dit komt door een slechte dataverwerking (settings),  incorrecte meting en slechte locatie van de olietemperatuuropnemer (in de rijwind op de kleppendeksel) en door te grote afkoeling van het carter. Dit probleem is deels op te lossen door een winterisolatie aan te brengen rond de carterpan.
Voor wat de tankinhoud betreft graag iets veranderen: De tankinhoud is bij de injectie 19 liter, doch effectief maar 17 liter. Na een gaatje geboord te hebben (is een vak apart, dus niet zelf gedaan) in de vulpijp kan ook de laatste twee liter gebruikt worden. Dit gaatje heb ik geboord omdat een volle tank na het aftanken altijd begon te lekken als de motor op zijn jiffy stond. Door opwarming van de luchtkop werd de benzine door de vulpijp naar buiten gedrukt.