Moto Guzzi 850 California

Touren met een Italiaanse Amerikaan
Rijtest uit Motor 50, 1972

door COEN VERBURG

 

De Moto Guzzi 850 California is in twee opzichten een Italiaanse "Amerikaan". Oorspronkelijk werd dit model, of liever gezegd de 750 cc-versie van de V-twin, ontwikkeld voor de politie in Californië, een machine die ook verrassend goed bleek aan te slaan bij particuliere motor-enthousiasten. In de tweede plaats is de 850 cc Guzzi California zowel qua karakter als qua uitvoering duidelijk bedoeld voor groot-toerisme, waarbij de constructueurs door het monteren van een groot toerstuur, dubbele valbeugels, een groot tweepersoons Texaszadel en treeplanken in plaats van conventionele voetrusten, bewust appelleren aan het HD-image. Het is overigens bijzonder vermakelijk als onpartijdige toeschouwer de discussie te volgen tussen een Harley-enthousiast en een Guzzi California eigenaar, waarbij termen als "castraat Harley" en "Amerikaanse dragster" over en weer vliegen. Maar dit terzijde.

Wat is nu precies de charme van een machine als de Guzzi 850 California? De technische conceptie is immers in grote lijnen gelijk aan die van de Guzzi 850 GT. De motor is zelfs volkomen gelijk en toch is het rijden met de California heel anders dan met de 850 GT. De verklaring ligt o.i. simpel in de "Amerikaanse" zitpositie, die mede door het grote toerscherm (behoort niet bij de standaarduitrusting van de California) en het "fauteuil-zitgenot" van het zadel bijzonder comfortabel genoemd mag worden. Met de handen stevig aan het hoge toerstuur en de voeten breeduit op de treeplanken, heeft men de 850 California op werkelijk superieure wijze onder controle. Hoewel wij ons beslist niet tot de categorie super-groottoeristen durven te rekenen, vonden wij het frappant, dat wij dat gevoel al na enkele km's in ons hart voelden sluipen. Minzaam en mild gestemd keken wij vanaf onze "troon" neer op het kriskras gewoed van het overige verkeer. Het deerde ons niet! We voelden ons in een andere wereld, een wereld waarin rust en rij plezier de boventoon voerden. De Guzzi 850 California heeft qua uitvoering en rij-eigenschappen zo duidelijk het stempel van groot-toerist meegekregen, dat dit bij de rijder bijna automatisch - althans die ervaring hadden wij - een mentaliteitsverandering te weeg brengt. Op snelle, sportieve motoren krijgen wij nog al eens aanvallen van "gashandelkramp", maar opmerkelijk vonden wij, dat we de Guzzi California - hoewel die qua vermogen en prestaties bepaald geen kleine jongen genoemd kan worden - bijna ongemerkt ook reden als een echte toermachine, zij het dan een toermachine, waarmee men zich bij snelheden rond de 130 km/uur thuis in een clubfauteuil bij de haard waant!

De verschillen met de 850 cc GT hebben wij in het begin reeds genoemd. Ze zijn voornamelijk te vinden in het uiterlijk van de machine, dat maar onder één noemer te vangen is: imposant! Tot de standaard-uitrusting van de machine behoren het speciale toerstuur met ver terug gebogen uiteinden, het Texas zadel, de valbeugels voor en achter, de clignoteurs en de treeplanken, maar de gehele conceptie roept a.h.w. om de montage van een toerscherm, wat door de eigenaar van de California dan ook prompt gemonteerd werd, evenals twee stuurspiegels. Op zijn verlanglijstje staan verder een ver- en breedstraler, benevens een polyester kofferset, accessoires die zijn machine verder om zullen toveren tot een majestueuze toerkruiser.

Het windscherm was wat de hoogte betreft afgesteld op het postuur van de eigenaar, die circa een kop kleiner is dan ondergetekende, hetgeen als consequentie had, dat de luchtwervelingen ons hoofd welig omspoelden, wat vooral bij tegenwind niet prettig was. Anderzijds biedt een toerscherm het grote voordeel, dat door het wegvallen van de winddruk de zitpositie erg comfortabel is. We hebben tot voor kort het nut van treeplanken nooit zo direct zien zitten, maar na de proefrit met de California weten we nu, dat het gewoon erg prettig is de voeten hierop te kunnen laten rusten (de zitpositie is hierop afgestemd). Bijkomend voordeel is volgens de eigenaar, dat de treeplanken bij nat weer bovendien meer bescherming bieden tegen opspattend water. De treeplanken zijn aan de California gemonteerd d.m.v. een klein hulpframe, dat boven de uitlaatpijp gemonteerd is. Aan dit hulpframe is ook het scharnierpunt aangebracht voor de achterrem. Over remmen gesproken de California heeft in het voorwiel de dubbele duplex rem (220 mm Ø) die ook in de Sport te vinden is.

Elektrische installatie

In vergelijking met de 850 GT is de elektrische uitrusting nogal verschillend. Een blik op de km-teller maakt dit direct duidelijk, want hier omheen is een groot aantal schakelaars en waarschuwingslampjes gegroepeerd. Om precies te zijn drie schakelaars en zeven controle-lampjes. De twee schakelaars rechts hebben de functie van alarmschakelaar voor het gelijktijdig in werking stellen van de vier clignoteurs, terwijl de andere knop bedoeld is voor het verbreken van het contact met de bobines. De normale contactschakelaar is niet in het instrumentenpaneel ondergebracht, maar aan de linkerzijde onder het zadel. Deze schakeling is vermoedelijk een erfenis van de politie-uitvoering, evenals de knop links, die bedoeld is voor het inschakelen van een eventueel zwaailicht, maar vanzelfsprekend ook gebruikt kan worden als schakelaar voor de schijnwerpers. Het uit elkaar houden van de zeven lampjes vraagt een avondje "huiswerk" maken van de berijder, want de „kerstboom" is niet direct voor een beginneling uit elkaar te houden. Van links naar rechts vinden we het controlelampje voor de linker clignoteurs, daarnaast een controlelampje voor eventueel gemonteerde schijnwerpers, vervolgens een lampje voor het branden van de verlichting, een lampje ter controle van het bijladen, een lampje dat de vrijstand van de versnellingsbak aangeeft, een oliedruklampje en tenslotte het controlelampje voor de rechter clignoteurs.
De 850 California heeft geen toerenteller, maar gezien het soepele motorkarakter is dit geen gemis. Als er één motor is die niet op de toerenteller gereden hoeft te worden, is dat wel de Guzzi 850. Voor overtoeren hoeft men niet bang te zijn. want de snelheden in de versnellingen bij 6500 omw./min. liggen voldoende hoog, respectievelijk 67 - 98 - 131 - 157 en 182 km/uur.

Een opmerkelijk accessoire van de Guzzi 850 California is de controlemogelijkheid (d.m.v. een waarschuwingslampje) op het voldoende vrijkomen van de koppeling. Het bewuste waarschuwingslampje (hetzelfde als dat van de vrijloopindicatie) wordt gecommandeerd door een schakelaar in de koppelingskabel.
Motorisch is de California gelijk aan de begin dit jaar geteste 850 GT, die op de rollentestbank o.a. goed bleek voor 58 DIN-pk en op de weg een gemiddelde topsnelheid haalde van 175 km/uur. Het is een buffel van een motor, die in combinatie met de cardantransmissie als een ideale toerkrachtbron gezien kan worden. Ook op deze machine bleek de 5-versnellingsbak veel beter te schakelen dan de 4-bak typen, hoewel men in de lagere versnellingen wel een korte schakel-pauze moet toepassen om de bak zonder bijgeluiden te kunnen schakelen.

De kennismaking met deze super-groot-toerist was voor ons - ook als meer sportief ingestelde rijder - een prettige verrassing. De Guzzi California heeft ons dichter bij deze categorie motorliefhebbers gebracht. En dat is, dachten we, het beste compliment dat we deze super-kruiser kunnen maken.