De mondiale motormarkt wordt beheerst door de Japanse industrie. Temidden van de stortvloed aan modellen uit het Verre Oosten weten een aantal Europese fabrikanten zich staande te houden. Daartoe behoort ook Moto Guzzi. Gestadig wordt het programma uitgebreid. Niet alleen met andere cilinderinhouden. maar ook met meer modellen van eenzelfde inhoud. Zo langzamerhand telt de lijn van Moto Guzzi flink wat modellen. En dan worden de tweetacten nog niet eens in Nederland geleverd, omdat die niet voor een reële prijs op de markt gebracht kunnen worden.

Vierklepper

Bij het horen van de naam Moto Guzzi wordt niet bepaald gedacht aan de meest moderne techniek. Alles wat bij andere fabrikanten al jarenlang doodnormaal is : bovenliggende nokkenas(sen), elektronische ontsteking, multicilinders, monovering. waterkoeling. vierklepskoppen- wordt door Guzzi niet of pas sinds kort toegepast.

Vanaf de komst van de {V65 Lario} in 1984 kent Guzzi een vierkleps kop. Ook de V75 heeft per cilinder vier kleppen. Bij zo'n kop denk je vaak aan een hoog vermogen, maar dat is bij de V75 niet het geval. Zelfs voor een 750 cc tweecilinder is iets meer dan 60 pk geen opvallend hoge waarde.

De kleppen worden bediend door stoterstangen, aan het werk gezet door één centraal geplaatste onderliggende nokkenas. Anders dan bij een aandrijving door een nokkenasketting laten stoterstangen niet al te hoge toerentallen toe. Het vermogen moet dus bereikt worden bij wat lagere toerentallen. Zo levert de V75 de top van z'n vermogen bij 7100 toeren. De toerenteller staat dan juist in het gele gebied: het rode gebied begint bij 8000 toeren.

Door te kiezen voor een opstelling van de cilinders in een V-vorm kan een betrekkelijk smal motorblok geconstrueerd worden. In het vooraanzicht steken de cilinders weliswaar aan weerszijden iets naar buiten, maar breed wordt het blok toch niet. De krukas ligt in de lengterichting van de motor. Dat maakt een dergelijke motor uitermate geschikt voor een cardanaandrijving. Bij een dwars in het frame geplaatst blok moet eerst een -vermogen kostende- haakse overbrenging aangebracht worden.