Uit 'Motor' 1969, door Ernst Leverkus

Rij indrukken met de MOTO GUZZI 'Ambassador' 750 cc

Er bestaan meerdere aanduidingen voor deze - op basis van de 700 cc V7 met de dwarsgeplaatste 90 graden V-motor gebouwde - nieuwe 750 cc machine van Moto Guzzi. „V 76" of „V 7 Special" of „Ambassador".

De 700 cc V 7 kreeg vele vrienden op het Continent en in Amerika, en met het nieuwe 750 cc model werd de gedachte aan de „Buffel" een flink stuk verder gebracht. De grondgedachte hierbij is: een motor die niet door hoge toerentallen, maar door een groot moment bij een matig aantal omwentelingen per minuut er uitspringt. Vervolgens: door een grote cilinderinhoud bij een bepaald vermogen naar een kleiner litervermogen, en daardoor tot een grotere betrouwbaarheid te komen. En desondanks de handelbaarheid en de vlotte lijn behouden, zodat het solorijden plezier geeft en het zijspanrijden op de tweede plaats komt. Bovendien koos men bij Moto Guzzi voor de betrouwbare en weinig onderhoud vragende cardanaandrijving voor de vermogensoverbrenging naar het achterwiel (ook al vanwege het beschikbare. voor een motorrijwiel enorme moment van meer dan 6 mkg), en men vond de onderdelen voor de elektrische installatie in bestaande automobielsystemen.
Ongeveer sinds de herfst van 1967 is men bezig geweest met de ontwikkeling van de 750 cc versie van de V-motor, een krachtbron die bedoeld was voor een motorrijwiel dat grote afstanden overmeesteren kon. In februari 1968 konden wij voor het eerst een van de prototypes met zijspan proberen; de ontwikkeling totdat de motor rijp was voor de productie duurde echter tot nu toe. Maar nu is de „Bom uit Mandello" dan op de markt. Om de rijprestaties te kunnen vergelijken testten wij de machine allereerst op de Nürburgring.

De vermogenskromme toont bij 6500 omwentelingen per minuut 51 DIN pk en 60 SAE pk. Daarbij is zelfs het minste resultaat van meerdere metingen genomen, metingen die tot ongeveer 54 DIN pk of 62 SAE pk kwamen. De 700 cc V 7 motor heeft ter vergelijking 42 DIN pk of 50 SAE pk bij 6250 omw./ min. Een winst dus van 9 DIN ofwel 10 SAE pk's. De verhouding gewicht/ vermogen van de 700 cc V 7 van ongeveer 5,8 kg/pk (bij een droog gewicht van 243 kg) is daardoor bij de 750 cc Ambassador gedaald tot 4,8 kg/pk (bij een nagenoeg gelijk gewicht, 244 kg). Het liter vermogen van 60 pk/liter (703 cc) van de V 7 is bij de nieuwe 750-er gestegen tot 68 pk/liter (752 cc). Daar men zeggen kan dat de betrouwbaarheid kritischer wordt naarmate het litervermogen stijgt - dat heeft de ervaring uitgewezen (we hebben tegenwoordig seriemachines van 120 pk/liter) - moet men ook de nieuwe 750 cc Moto Guzzi theoretisch een enorme betrouwbaarheid toekennen.

De grotere cilinderinhoud werd verkregen door een grotere boring; in plaats van 80 mm heeft de 750 cc motor een boring van 83 mm. De slag van 70 mm bleef behouden en daarmee ook de zuigersnelheid. Bij 6500 toeren is de zuigersnelheid ca. 15,2 m/sec., een schappelijke waarde dus. Als men bedenkt dat bij 3000 toeren reeds 22 pk en - voor alles - 5,4 mkg ter beschikking staan, zal men begrijpen dat men voor het bereiken van een hoog gemiddelde beslist niet alle toeren uit de motor hoeft te halen.