Image

Moto Guzzi heeft de handdoek opgepakt als het gaat om nieuwe motoren in het sportieve segment. Sinds de overname door Aprilia is er duidelijk een frisse wind gaan waaien door de Italiaanse fabriek. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe modellenlijn, waarvan de MGS-01 “Corsa” absoluut het paradepaardje is.

Moto Guzzi is een merk met een rijke race historie en men wilde bij de fabriek duidelijk het race gebeuren een nieuwe impuls geven. Terwijl de fabriek onderhevig was aan een flinke reorganisatie, besloot men om een range van nieuwe motoren te ontwikkelen. Stijlvol, modern en gemakkelijk te berijden motoren in de geest van Mandello del Lario, maar met innovatief design en technische hoogstandjes. Doel was om de wereld te laten zien waar men technisch toe in staat is bij Moto Guzzi. Hiervoor deed men een beroep op de beroemde ontwerpers Ghezzi & Brian en werd speciaal een werkgroep in het leven geroepen, met als doel het ontwerpen van de ultieme motorfiets die Moto Guzzi weer terug moet brengen aan de top van de racewereld. De ambitie van de fabriek was om deze nieuwe motoren binnen 2 jaar in productie te kunnen nemen. Om dit te kunnen realiseren, moest er gebruik worden gemaakt van een bestaand motorblok, de Centauro’s 4 kleps V-Twin in combinatie met de versnellingsbak en cardan aandrijving van de V11.

Dit alles speelde zich af in februari 2002. De nieuwe motor moest klaar zijn voor de Intermot motorshow in Munchen, die in september van datzelfde jaar zou worden gehouden.
Het concept was even eenvoudig als moeilijk. De motor moest uitblinken in eenvoud, maar tevens technisch perfect zijn. Rijgemak en handelbaarheid waren speerpunten in het ontwerp. De motor zou een korte wielbasis moeten hebben, laag gewicht, goede balans en niet te vergeten een sportief frame.

Het werk van de ontwerpers resulteerde in een schitterende nieuwe motorfiets. De ranke lijnen van de MGS-01 geven de motor een uitermate sportieve uitstraling. Dit in combinatie met het bekende en beproefde motorblok maakt het een typisch Moto Guzzi ontwerp. De motor kreeg een aërodynamische stroomlijn, waarbij het motorblok nog steeds een blikvanger is gebleven.
Verder kreeg de motor een aluminium achterbrug en carbon monocoque frame, dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Voor wat betreft de vering deed men een beroep op Öhlins, toonaangevend op het gebied van sportieve vering.

De ontwikkeling van de MGS-01 is in 2 fases onderverdeeld:

  • fase 1: een gelimiteerde, niet gehomologeerde MGS-01 “Corsa” zal worden gepresenteerd begin 2004, compleet met een 122 pk power kit  (Werd uiteindelijk maart 2005)
  • fase 2: de volledig gehomologeerde productie MGS01-“Serie” zal worden gelanceerd in oktober 2004. ( zal er niet meer van komen door gewijzigde financiële situatie van de fabriek)
  • MGS01 Corsa
    The best designs emerge when no restrictions and limits are imposed, when designers are allowed to express their creativity without having to worry about feasibility studies and industrialisation.
  • That is why Moto Guzzi gave carte blanche to the Style Lab back in 2002, encouraging the team there to exercise total freedom in creating a new concept bike. The MGS-01 Corsa that stunned visitors to Intermot 2002 was the result of that freedom.

    Here at last is the motorcycle destined to revive Moto Guzzi's racing traditions and fulfil the expectations of the many fans who long to see Guzzi returning to dominate the world's racing circuits.

    The MGS-01 Corsa will write a new chapter in the history of motorcycling. The placings already achieved in international competitions show that Guzzi victories are no longer a dream but a splendid reality, brought about by the dedication and passion of all those involved in the MGS-01 Corsa project.


    Engine
    Type 90° V-Twin, 4 stroke
    Cooling system Air cooled
    Displacement 1.225 cc
    Bore and stroke 100 x 78 mm
    Compression ratio 11.6 : 1
    Timing system overhead camshaft – 4 valves per cyclinder with positive drive belt
    Valves Ø 36 mm intake
    Ø 31 mm exhaust
    Valve timing: intake open: 36° B.T.D.C.
    intake closes:70° A.B.D.C.
    exhaust open: 64° B.B.D.C.
    exhaust closes: 28° A.T.D.C.
    Maximum power 128 HP a 8.000 giri/minuto
    Maximum torque 11,5 Kg-m a 6.200 giri/minuto
    Pistons Cosworth Racing 3 rings
    Connecting rod Carillo 144 mm
    Ignition system Marelli IAW 15M electronic digital
    Intake conduit Marelli Ø 50 mm
    Airbox 15 litres
    Starting system Electronic digital
    Spark plugs CHAMPION RA59GC
    TRANSMISSION  
    Gearbox 6 speed
    Primary drive Straight-tooth gear, ratio 1:1.55
    Secondary drive Double universal joint, ratio 1:2.909
    Internal ratios 1° = 1:10,82
    2° = 1:8,01
    3° = 1:6,14
    4° = 1:5,01
    5° = 1:4,35
    6° = 1:3,84
    Clutch Sintering double disc, hydraulic drive
    Chassis
    Frame Rectangular section single-beam ALS 450
    Wheelbase 1.450 mm
    Trail 97 mm
    Rake 24°
    Front suspension Öhlins up-side down fork 43 mm, 3 adjustment positions
    Front wheel travel 120 mm
    Rear suspension Aluminium-plate swinging fork Öhlins monoshock absorber, 4 adjustment positions
    Rear wheel travel 125 mm
    Front brake double floating disc, 320 mm, 4 pads radial caliper
    Rear brake Single disc, 220 mm, double piston caliper
    Rims forged aluminium 5 arms

    Front rim 3,50 x 17”
    Rear rim 5,50 x 17”
    Front Tyres 120-70/17” Michelin slick S1246A
    Rear Tyres 180-55/17” Michelin slick S1835A
    Electrical equipment  
    Battery 12 V – 11 Ah
    Dimensions  
    Length 2.070 mm
    Width 730 mm
    Height 1.165 mm
    Seat height 820 mm
    Footboard height 420 mm
    Handlebar height 880 mm
    Dry weight 192 Kg
    Fuel tank capacity 18.5 lt

    Important: limited series non homologated, for racing use.