Moto Guzzi California EV Touring
Rijtest uit Motoren & Toerisme november 2001

Image

Elders in dit blad kon u reeds alles lezen over het 'herboren' Moto Guzzi, en we vonden het een goed idee één van de nieuwste producten aan een korte test te onderwerpen om aan den lijve te ondervinden waar de beloofde algemene kwaliteitsverbetering in heeft geresulteerd. Sedert maart worden namelijk alle modellen op de nieuwe productielijn geassembleerd, uitvoerig getest en gekeurd.
We kregen een California EV Touring onder de bips geschoven en waren alvast instant-gecharmeerd door de gebruikte nieuwe kleuren en de vlakverdeling. Chroom voert de boventoon en wordt smaakvol gecombineerd met metallic zwart, een rood biesje en een paar goedgekozen logo's. De EV staat in de Guzzi-catalogus naast de Stone en de Special Sport en werpt zich met zijn royaal tweedelig zadel, zijn floorboards en zijn compleet regelbare veercomponenten op als meest complete in de Califomia-lijn. De Touring mag verder uitpakken met een reeks accessoires die 'm onderscheiden van de gewone EV, zijnde een (heel) grote plexiruit - 80 cm breed en 75 cm hoog - een een (heel) ruimbemeten kofferset - 103 cm breed. Motorisch zijn alle 1100- modellen (op de V11 na) gelijk aan elkaar, met een topvermogen van 74 pk aan 6.400 o.p.m. en een maximum koppel van 94 Nm aan 5.000 o.p.m., naar het achterwiel gevoerd middels een droge tweeplaatskoppeling, een vijfbak en cardan. Injectie hoort er ook al een hele tijd bij, en het mag gezegd dat deze zich feilloos van haar taak kwijt. Bedoeling is dat op korte termijn alle Guzzi- modellen aan de Euro 2 uitstootnormen zullen voldoen, voorlopig houden zij het nog op de Euro 1 norm. Met betrekking tot het luchtgekoelde tweeklepsblok staan er naast een katalysator trouwens nog wel een paar nieuwigheden aan te komen, namelijk andere nokkenassen, een iets hogere compressie en hydraulische klepstoters. Tot nader order werden deze wijzigingen nog niet doorgevoerd maar zij zouden resulteren in een hoger vermogen, properder uitstoot, stillere motorloop en sterk gereduceerde onderhoudsintervallen.
Starten gaat makkelijk als je gepast gebruik maakt van het chokehendeltje links aan het stuur, en van zodra het blok tot leven komt weet je: dit is een Guzzi. Het schuddebuiken van een in langsrichting geplaatste V-twin is er nog steeds, zij het minder uitgesproken dan vroeger. Het gerinkel van de kleppen is er zoals gezegd ook nog steeds, maar wat nog meer opviel was het uitgesproken luide aanzuiggeruis. Een fluisterstille unit is dit blok nooit geweest (ook niet aan de uitlaatzijde trouwens) maar het ploffen dat uit de luchtfilterkast opsteeg was a-typisch luid. Even dachten wij nog dat één van de aanzuigrubbers losgekomen was van de luchtfilterkast, maar na controle bleek alles te zitten waar het hoorde. Wij houden het erop dat het grote windscherm de rijder zozeer in een windstille cocon onderdompelt dat de hele zaak als een klankkast voor het blok gaat functioneren.
Eens gezeten in het goede en brede zadel is het steevast weer wennen aan de typische Calif-zitpositie, met de armen wijd (85 cm) over het stuur gedrapeerd en de voeten relatief hoog op de floorboards. Schakelen verloopt naar aloude gewoonte via het hak-teen schakelpedaal,. echter stukken zekerder en stiller dan voorheen het geval was. Hier merk je voor de eerste keer dat er wel degelijk een hoop extra aandacht werd besteed aan het fijn-stemmen van de verschillende onderdelen. Opschakelen gaat met een gedecideerde trap van de hiel, en ook al lijkt dat een overblijfsel uit vervlogen tijden, het is een handige, efficiënte en makkelijke manier om met de vijfbak om te springen. De bedieningshendels zijn niet regelbaar maar noch wat de koppeling of het remhendel betreft werd dat als een gemis ervaren. Wat minder ergonomisch overkomt is het feit dat je rijdend constant de voeten van de treeplanken moet heffen zowel om te schakelen als om te remmen. Het is één van die dingen die typisch zijn voor het rijden met een California, en wie geen flauw benul heeft van wat dat inhoudt doet er goed aan eerst een uitgebreide proefrit te maken.