35.000 KILOMETERTEST

MOTO GUZZI V 1000 G5

 

Deel 4, uit Motorvisie 1980

 

De Guzzi blijft gemoedelijk de kilometers onder de wielen wegdraaien, want we zijn de 25.000 kilometergrens nu gepasseerd. Ook gedurende deze 5.000 kilometer heeft de Guzzi ons niet éénmaal laten staan al konden we bij een rit door de stromende regen maar op één cilinder thuis komen. Grote problemen hebben zich niet voorgedaan. We zijn echter wel ietwat voorbarig geweest in het vorige tussenrapport door te stellen dat met het monteren van nieuwe vorkpoten de problemen met de voorvork nu de wereld uit waren.

 

Bougiekappen, nokkenasketting

Een doorslaande bougiekap was er de oorzaak van dat in een tropische regenbui de cilinderinhoud van de Guzzi met de helft verminderd werd. Op één been verder gaan leverde overigens geen enkel probleem op al duurde de rit wat langer, omdat de topsnelheid nu op rond negentig kilometer per uur lag. Het probleem werd door het monteren van NGK bougiekappen effectief de wereld uit geholpen en deze bougiekappen zijn kwalitatief een stuk beter dan die standaard op de G5 geplaatst zijn.

Halverwege deze vijfduizend kilometer ging het blok meer mechanisch lawaai produceren. Dat lawaai werd vooral bij 3.500 toeren duidelijk hoorbaar in een geratel wat veroorzaakt werd door de nokkenasketting die nodig gesteld diende te worden. Tevens was de nokkenasketting er de oorzaak van dat het starten moeizamer ging verlopen, omdat die ketting ook in verbinding staat met de ontsteking en deze door een te slappe ketting wat van tijd af komt te staan. Desondanks kregen we de Guzzi toch iedere keer weer aan het lopen al was het af en toe wel op het laatste nippertje, omdat de accu dan met een allerlaatste zucht de startmotor rond kon trekken.

 

Banden

Twee nieuwe banden zijn er bij deze 25.000 kilometer beurt gemonteerd. De Pirelli Gordon die standaard op de Guzzi werd geleverd, is nu vervangen en deze band heeft het 25.000 kilometer op de Guzzi uitgehouden wat voor een voorband een goede waarde is.

Voor de Pirelli is nu een Continental 3,50 H 18 RB2 in de plaats gekomen, mede omdat er achter weer een Conti gemonteerd is. Bij kilometerstand 16.096 werd de Metzeler C 66 Touring Special achterband vervangen voor een Continental 4.25 H 18 K112.

Deze Conti heeft een levensduur van 8.871 kilometer gehaald wat ook geen slechte waarde is. We hebben bij deze beurt wederom een Continental geplaatst, omdat deze band gewoon goed bevallen is. Het vervangen van de vóór en achterband kostte in totaal ƒ 361,10 en mede door dit respectabele bedrag is de waarde voor de kosten per kilometer bij dit tussenrapport hoger uitgevallen.

 

Voorvork

Door het monteren van nieuwe binnen en buitenpoten dacht de importeur, en wij ook, dat het probleem met de voorvork nu opgelost zou zijn. Het plaatsen van die nieuwe voorvork viel nog binnen de garantietermijn van één jaar die Moto Guzzi verleent. Helaas, na ongeveer duizend kilometer begonnen de keerringen weer te lekken, waardoor, met een vorderende kilometerstand en met steeds meer olie uit de poten, de demping nagenoeg helemaal verdwenen was.

Directeur van MCI BV, Willy van Gent, wijdt het probleem van de keerringen aan te harde ringen. Goede zachte ringen zijn nu echter onderweg van de fabriek en zullen zodra ze binnen zijn geplaatst worden op de G5.

Bij het vorige tussenrapport wezen we er al op dat regelmatig controleren van alle bouten en moeren of ze nog vastzitten geen overbodige luxe is en dat bleek ook nu weer. Bij aankomst 's ochtends op het redactieadres misten we opeens de jiffystandaard. Onderweg was er een tankstop gemaakt en hier werd de machine op de jiffy geplaatst dus moet die jiffy daar achter gebleven zijn door een losgelopen bout. Tevens trilden er bouten los van de bevestiging van de uitlaat aan het frame en bij de bevestiging aan de cilinderkop.

Bij deze 25.000 werd er ook een nieuwe koffer geplaatst. De sluiting van de oude koffer was na een kleine reparatie bij Van Heugten in Amersfoort opeens verdwenen en dus moest die nieuwe koffer geplaatst worden wat wel f 177 kostte. De sluitingen van de koffers hebben nu ook sloten gekregen.

In deze periode sloeg ook de elektrische benzinekraan op hol. Normaal was er bij het omdraaien van het contact sleuteltje een doordringende tik te horen ten teken dat die kraan open stond. Die kraan bleef nu echter ook onder het rijd en af en toe tikken en was dus gewoon kapot. De benzinevoorziening kwam er echter niet door in gevaar, want die werd door de kraan die rechts op de machine zit gewoon overgenomen. De elektrische kraan is nu vervangen door een normale.

 

Conclusie

Motorisch leverde deze 5.000 kilometer weer geen enkel probleem op voor de dikke Italiaan in ons testpark. Olieverbruiken is er niet bij, in tegenstelling tot de andere langeduurtest machine, de Suzuki GS 550, die wel raad weet met een litertje smeermiddel. Het benzineverbruik van één op vijftien is ook niet buitensporig hoog. Wel zijn de kosten per kilometer bij de 25.000 kilometerstand wat gestegen waarvan in de eerste plaats de nieuwe onderdelen de oorzaak van zijn. Daarnaast wordt dat cijfer natuurlijk ook nadelig beïnvloed door de gestegen benzineprijzen, maar met een kosten per kilometer van 15,8 cent is de Guzzi zeker niet de duurste machine uit ons testpark.

 

JACK OORTWIJN