HET WEGGEDRAG EN DE REMMEN

Ik ben niet in staat geweest de V-1000 op een echt racecircuit te testen, maar wel op een erg bochtig parcours en het resultaat is erg positief. Dat is niet zo verwonderlijk, want de V-1000 leeft hetzelfde frame als de 750 Sport en dezelfde buitengewone wegliggingseigenschappen, voeg daar nog bij dat de remwerking superieur is, ze slaat alles wat ooit op dit gebied vertoond is, en dat de nieuwe Metzeler banden als het ware aan de weg kleven en u begrijpt mijn enthousiasme. Om de V-1000 optimaal te gebruiken is evenwel een zekere aanpassing nodig. Bij het plotseling opendraaien van het gas "slipt" de koppelomvormer een beetje en het duurt een momentje voordat de motor begint te accelereren, zodoende moet men zich aanleren het gas een haartje eerder te openen dan bij een "normale" fiets. Bij niet al te hoge toerentallen verloopt het overschakelen van één naar twee, zonder de koppeling te gebruiken, zonder schokken. Maar indien men in de eerste versnelling tot 140 km/uur doortrekt en dan snel naar wee wil schakelen, dan kraakt de bak nogal onaangenaam. In dat geval is het raadzaam even de koppeling te gebruiken. Indien men de voet op de rechter treeplank heeft, bevindt deze zich onder het rempedaal. Deze positie is voor snel remmen verre van ideaal. Vandaar dat de constructeur een kleine voetrust gemaakt heeft ter hoogte van de plaats waaromheen het rempedaal scharniert, zodat de voet zich daar in een betere positie bevindt voor het bedienen van het rempedaal. Vooral bij sportief rijden en in stadsverkeer zal men nogal eens gebruik maken van deze mogelijkheid.
Tenslotte nog het één en ander over de remmen. De anti-blokkeerinrichting, waarbij één voorrem en de achterrem gekoppeld zijn, werkt zeer effectief. Indien met enige allure op het rempedaal "gesprongen" wordt, is de vertraging sensationeel en het is bijna onmogelijk de wielen te blokkeren. De tweede schijf in het voorwiel, die normaal met de hand bediend wordt, is bij normaal gebruik niet nodig maar kan in noodgevallen nog net even dat extra stukje remwerking geven dat nodig is om een ongeluk te voorkomen. Een ander aspect is dat er, bij het uitvallen van het hoofdremsysteem, dan nog een capabele noodrem aanwezig is. Een echt gescheiden remsysteem dus!
De remwerking op de motor is door de koppelomvormer bij gasafsluiten gering, maar dat is gezien de buitengewoon goede remmen geen probleem.

350 KILOMETER IN EEN LEUNSTOEL

Aangezien de V-1000 ons maar voor een korte tijd was uitgeleend, hebben we een gedeelte van de test 's nachts moeten uitvoeren. Tijdens deze nachtelijke ritten hebben wij vooral waardering gekregen voor de lichtopbrengst van de koplamp, uitgerust met een jodiumlamp, de goede zichtbaarheid van het dubbele achterlicht en de zeer praktische bediening van de verlichting. Met de rechterduim worden alle handelingen om de verlichting te bedienen uitgevoerd. De standen voor stads-, dim- en grootlicht zijn zonder moeite te vinden en een listige blokkeer inrichting zorgt er voor dat niet per ongeluk van dim/grootlicht op de stadsverlichting overgeschakeld wordt. De 's nachts zeer goed afleesbare snelheidsmeter en verklikkerlichtjes hebben het nadeel dat ze in het windscherm reflecteren. Als toermachine bij uitstek biedt de V-1000 een vandaag aan de dag ongeëvenaard comfort. U en uw passagier zijn uitstekend geïnstalleerd: een goede zitpositie, een zachte zitting, een windscherm en indien u wat bagage mee wilt nemen zijn er nog twee afsluitbare polyester koffers. Wat wilt u nog meer. Hoe de snelheid ook is of de staat van het wegdek, de V-1000 rijdt als op rails. De voor- en achtervering werkt zeer goed en men zou bij wijze van spreken bij 170 km/uur met de handen in de zakken kunnen rijden. Evenals de 750 Sport heeft de V-1000 een hydraulische stuurdemper.
Tenslotte schenkt de Convert zijn berijder(s) nog een extra beetje comfort doordat de machine mechanisch erg stil is en de uitlaat goed is gedempt.

VERBRUIK

De 1000 Convert is minder snel dan de 850 met mechanische bak. Op de "autoroute" haalt ze, onder gunstige omstandigheden, met moeite 170 km/uur, terwijl de 850-T bijna 200 km/uur loopt. Maar tegenwoordig is dat allemaal niet meer zo belangrijk. De V-1000, die een maximum toerental heeft van 6500 omw/min. kan voor onbepaalde tijd een snelheid van 160 km/ uur aanhouden. Bovendien is ze zeer zuinig; bij pittig rijden in de stad en op de snelweg wordt nauwelijks meer dan 8 liter op de 100 km gebruikt, terwijl men bij een rustige rijstijl, tussen de 90 en 140 km/uur in de tweede versnelling, amper aan de 6 liter op de 100 km komt. Het is bovendien zeer goed mogelijk alleen de tweede versnelling te gebruiken, zelfs bij wegrijden.
Indien de tank zover leeg is dat op reserve moet worden overgeschakeld, wordt dit kenbaar gemaakt door één van de tien verklikkerlichtjes.

CONCLUSIE: EEN ZEER GESLAAGD ONTWERP

"Bij het ontwerpen hebben wij in de eerste plaats gedacht aan veiligheid en een maximaal rijgenot" heeft de heer De Tomaso mij gezegd. Men kan stellen dat Guzzi daar uitstekend in geslaagd is. Rest nog de hoop uit te spreken dat de V-1000 snel leverbaar zal zijn en dat er een schappelijke prijs uit de bus komt.

 

Technische gegevens Guzzi V-1000 Convert (Tussen haakjes de afwijkende gegevens van de 850-T.}

 

Motor

— Type: dwarsgeplaatste tweecilinder viertaktmotor met stoterstangen. De cilinders staan in V-vorm onder een hoek van 90°.

— Slagvolume:949cc (844cc).

— Boring x stag: 88 x 78 mm (83 x 78 mm)

— Compressieverhouding: 9.2 : 1

— Vermogen: 71 pk bij 6500 omw/min (68,5 pk bij 7000 omw/min)

— Brandstofvoorziening:' twee Dell'Orto, carburateurs met acceleratiepomp.

— Ontsteking: accu-bobine.

— Smering: semi-wet-sump.

— Startinrichting: elektrische starter.

— Secundaire overbrenging: cardanas.

— Overbrengingsverhouding cardan: 3,778 : 1 (4,625: 1)

— Koppeling: meervoudige droge platenkoppeling en hydraulische koppelomvormer, merk Sachs (tweevoudige droge plaatkoppeling)

— Versnellingsbak: twee versnellingen, die constant in aangrijping zijn (vijf versnellingen)

 

Rijwiel gedeelte

— Frame: dubbel wiegframe met los neembaar onderframe.

— Banden voor 4.10 x 18 Metzeler C7 (3.50 x' 18 Michelin S-41 of Pirelli Ribbed)

— Banden achter 4.10 x 18 Metzeler C7 (4.00 x' 18 Michelin S-41 of Pirelli MT 11)

— Remmen voor: twee schijven van 300 mm diameter, waarvan er één tegelijk met de achterrem bediend wordt (één schijf van 300 mm diameter).

— Remmen achter: één schijf van 240 mm. diameter plus mechanisch bediende parkeerrem (duplex trommelrem)

— Gewicht 240 kg (216 kg)

— Inhoud benzinetank 25 liter, waarvan 4 liter reserve.

— Topsnelheid 135 km/uur in de eerste versnelling, 170 km/uur in de tweede versnelling (195 km/uur)

— Brandstofverbruik: 6 a 8 liter op de 100 kilometer.