Moto Guzzi Jackal

(c) Ivar de Gier

Jakhalzen zijn nuttige dieren die verrassend goed toegerust zijn voor hun taak in hun natuurlijke omgeving. Of dit voor de Jackal, de nieuwste telg van de Moto Guzzi California familie, ook geldt zal moeten blijken tijdens een rij-indruk die ik kortgeleden uitvoerde.

Historie
Uit historisch oogpunt bezien past de California zeker in zijn natuurlijke omgeving, het wegdek. Zijn historie is lang en geeft een aardig beeld van hoe een kleine maar fanatieke fabriek als Moto Guzzi de woelige motortijden doorleeft. En die tijden begonnen voor wat betreft de huidige generatie V-twin modellen waar de Jackal op gebaseerd is met de "V7" in 1967. De V7 had een cilinderinhoud van 700cc, het was de eerste V-twin wegmotor van Moto Guzzi met de cilinders dwars geplaatst ten opzichte van het frame. De cardan aangedreven V7's met vier-versnellingsbakken waren een groot succes. In 1971 ging de eerste California in productie, de meest luxe uitvoering uit het Guzzi V-twin gamma met windscherm, zijkoffers, treeplanken, breed stuur, een windscherm en een erg comfortabel zadel. Gedurende de decennia die volgden werd het California model steeds stevig onderhanden genomen. De California zou uitgroeien naar Guzzi's best verkopende model en de laatste paar jaar ook het belangrijkste model waarmee Guzzi zich in de motormarkt tracht te handhaven. En dat gaat niet echt succesvol de laatste jaren. Neem dit jaar. De eerste helft van 1999 zijn er in Nederland slechts 68 nieuwe Guzzi's verkocht. Een wat mager aantal. Niet alleen in Nederland, ook in andere landen vielen de verkopen wat tegen. De hoogste tijd om dit eens te veranderen. Niet alleen in Europa, ook in Amerika.

Amerikaanse markt
Het in Amerikaanse handen zijnde Guzzi was ook al druk bezig een offensief voor te bereiden om de Amerikaanse markt te heroveren. Waren ze eind jaren zestig, begin jaren zeventig nog behoorlijk dominant op die markt, de laatste twintig jaar is het daar diep triest mee gesteld. Tien jaar geleden werden er nog slechts enige tientallen naar Amerika geëxporteerd, vorig jaar lag het aantal ongeveer rond de zeshonderdvijftig. Dit is nog steeds een erg laag aantal en een doorn in het oog van de Amerikaanse eigenaar. Samen met de situatie in Europa was het duidelijk dat er wat moest gebeuren om de verkopen te stimuleren. Nieuwe markten aanboren, inspelen op trends. Onderzoek was gewenst en Guzzi verrichte dit dan ook, zowel in Europa als in Amerika, en kwam tot de conclusie dat de meeste Guzzi rijders ietwat oudere, conservatieve mensen zijn met oog voor techniek. Niet echt een publiek wat groeiende is, dus teneinde meer greep op de markt te krijgen en het publiek wat langer aan het merk te binden werd besloten een nieuw model te ontwikkelen. Een nieuw model geheel gericht op de jonge, dynamische motorrijder en motorrijdster. Het onderzoek spitste zich vervolgens toe op die doelgroep en men ontdekte dat die nogal gecharmeerd was van een eenvoudige basis motorfiets, gebouwd volgens de klassieke en in het algemeen begeerlijke Amerikaanse "Bobber" lijnen. In feite staat dit voor het volledig uitkleden van een motorfiets, terug naar de basis, zonder poespas en zonder afbreuk te doen aan kwaliteit, terug naar de Amerikaanse oercruiser. "To bob" betekent letterlijk "snijden".

Uitgangspunt
Door vervolgens de California EV als uitgangspunt te nemen voor het nieuwe model had Guzzi een slimme zet gemaakt. Niet alleen werden de ontwikkelingskosten tot een minimum teruggebracht wat de kostprijs danig kon drukken, ook leende de luxueus uitgevoerde California EV met al zijn verchroomde accessoires zich prima om de Bobber theorie in de praktijk om te zetten. Het resultaat was uiteindelijk de Jackal. Een motor die door zijn uitvoering en zijn lage prijs van slechts f 22.990,- Guzzi tevens weer een goedkoop opstapmodel biedt in de zware klasse. En dit moet aan deze kant van de oceaan de verkopen dan weer opvijzelen. Hiermee is het marketing plaatje dus weer rond, al was het alleen maar in theorie......