Sturen
En daar blijft het niet bij want sturen doet de Jackal ook echt heerlijk. De grote Guzzi's hebben wat dat betreft ook een naam hoog te houden, maar de Jackal zet wat mij betreft een nieuwe standaard. De Jackal stuurt zondermeer licht, hij laat zich gemakkelijk en zeer strak een bocht insturen maar raakt ook niet overstuur als er plots een andere lijn gevolgd moet worden. Lange bochten snelle pakt hij als op rails, Guzzi's doen dit eigenlijk altijd goed, de Jackal bevestigde dit nogmaals in zeer positieve zin. De wielbasis van 1.560 mm en de balhoofdshoek van 62 graden in combinatie met zijn naloop van 98 mm voorspellen dit eigenlijk al. Het is een ontzettend fijn sturende fiets, die ook bij hele hoge bochtensnelheden ontzettend stabiel blijft en ook niet al te zijwindgevoelig is. Ook maken de witte strepen op de weg hem niet overstuur. Ik heb hem ook uitgetest op de plaatselijke dijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen en na wat oefenen eens echt de puntjes op de "i" gezet voor wat betreft het snel afroffelen van dit stuk bochtige weg. In de loop der jaren heb ik een lijst gemaakt van motoren met daaraan gekoppelde tijden in verschillende categorieën van traag tot snel. Het geeft een aardig beeld van wat een rijder met verschillende soorten motoren kan doen. De Jackal deed het echt heel goed en kwam terecht in het straatje Ducati 750SS, BMW R 1100 RS en de Guzzi Le Mans (alle types) om er maar eens een paar te noemen. Niet verkeerd dus want hij verkeert in snel gezelschap.

Remmen
Snelheid moet ook weer stil geremd worden en ik vind dit naast acceleratie ook altijd weer het spannende van het motorrijden. Hoewel de Jackal slechts één schijf voor heeft, is de remkracht goed voor deze machine met een rijklaar gewicht van rond de 250 kilo. De achterrem doet onopvallend maar wel heel goed zijn werk. Het achterwiel kan zonder al te veel moeite aan het blokkeren gebracht worden. Zowel het rempedaal als het remhandel zijn licht en goed doseerbaar te bedienen. De Brembo Goldline remcomponenten zijn goed opgewassen tegen hun taak. Met de Jackal kan echt snel en krachtig geremd worden, ook bij hoge snelheden. Een tweede schijf voor is natuurlijk altijd welkom, maar nodig is het zeker niet. Tordering van de voorvork door het remmen met de enkele schijf voor is miniem door de robuuste constructie van de vork en de stijve voorvork stabilisator.