Blok
Het machtige blok wat onder je zijn werk doet kun je goed horen op een prettige manier. Een lichte draai aan het heel licht bedienbare gashandel wordt direct begroet met een fraaie donkerbruine roffel. Een roffel die al ruim 32 jaar zo kenmerkend is voor de zware Guzzi's en vele harten sneller doet kloppen. Wat is het toch met tweecilinders, hun ritme, symmetrie en doeltreffende techniek. Een motorfiets kan zo simpel zijn, de kunst van het weglaten zorgt nog altijd voor passie en genot. Generaties terug begon men ze te ontwikkelen en te bouwen, en door de tijd heen pakt iedere motorfabrikant dit concept weer op. En de succesvolle merken blijven er aan vasthouden, door dik en dun. Dit geld zeker voor Harley-Davidson en B.M.W. en kijken we pakweg naar de laatste dertig jaar dan geldt dat ook voor Moto Guzzi en Ducati en de laatste jaren ook voor de grote Japanse merken. Trend of niet, V-twins zijn niet meer weg te denken uit het motorbeeld en ik ben daar nogal gelukkig mee. De roffel van het V-twin motorblok van de Jackal doet me dus meer dan goed. En die roffel is nog nooit zo stil geweest is dankzij de milieueisen die ook in ons land steeds strenger worden. Ondanks dat hij stil is, is het geluid toch lekker zwaar en mooi en verveelt het werkelijk nooit. Inlaatgeruis laat hij ook horen. Met een hele zware donkere roffel laat de Jackal tijdens het rijden weten dat het gas afgesloten wordt. Nog mooier is het gasgeven, de Jackal laat duidelijk weten dat er prestaties verlangd worden want uit het luchtfilter huis komt een mooie donkerbruine, wat bedekte, zware brul vooral als hij er echt aan moet trekken. Lekker hoor!

Prijs
Het was jammer hem weer in te moeten leveren, want je hecht jezelf snel aan de Jackal. De prijs van f 22.990,- is zondermeer scherp en ligt behoorlijk onder de prijs van een aantal van zijn directe concurrenten zoals de Honda VT 1100 Shadow ACE C2 (f 24.995,-), de Suzuki VS 1400 GLP Intruder (f 23.499.-), de Guzzi California Special (f 29.990,-) en de Guzzi California EV (f 30.490,-). Hij is echter duurder dan de Harley Davidson XLH Sportster 1200 ( f 21.240,-) en de Yamaha XVS 1100 Drag Star (f 19.990,-).

Aldus
Het stuurgedrag van de Jackal was voor mij de verrassing van de rij-indruk, samen met het zeer potente motorblok en de prima afwerking, vele details zijn fraai en met zorg opgelost. De Jackal is een erg fijne motorfiets die bovendien niet veel benzine verbruikt. Rustig rijdend was 1 : 19 geen enkel probleem, vlot en snel rijdend werd een waarde van 1 : 16,4 bereikt. Zijn rijkwaliteiten staan op een erg hoog niveau. Hij is heel snel, accelereert voortreffelijk, stuurt prima en lekker licht. Alles gaat soepel en makkelijk. Het aardige is dat je hem door de tijd heen verder aan kunt kleden met een keur aan accessoires zoals koffersets, windschermen, chromen accessoires, een dashboard met toerenteller, een achterrekje met sissybar en verder eigenlijk alle accessoires die de EV zo compleet en luxueus maakt. Ook op lange ritten verveelt de Jackal niet hoewel het erg harde zadel dan wel vermoeiend wordt. De achtervering is het grote minpunt van de Jackal. Met een setje Koni, White Power of Öhlins schokbrekers is dit echter goed op te lossen. Het resultaat is dan een Jackal waarmee onder waar genot menige rit gemaakt zal worden!