TECHNIEK MOTO GUZZI LE MANS II

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de eerste uitvoering van de Le Mans zijn voornamelijk in het uiterlijk terug te vinden; motorisch is hij nagenoeg hetzelfde gebleven.

Wél levert het motorblok ten opzichte van de Moto Guzzi 850 T 3 behoorlijk meer vermogen, nl. 59,6 kW/7600 tpm tegenover 50 kW/7000 tpm. Dit hogere vermogen wordt onder meer bereikt door het toepassen van carburateurs van 36 i.p.v. 30 mm doorlaat, een hogere compressieverhouding, grotere kleppen, een nokkenas die meer „adem" geeft en een uitlaatsysteem met een dubbele balanspijp. Bovendien is er géén luchtfilter toegepast, maar zuigen de carburateurs de lucht frank en vrij via kelken aan (slechts beschermd door uiterst grove „zeven"),
De gearing van de kardan is gelijk gebleven, nl. 7 : 33 landen, evenals het complete drijfwerk, de versnellingsbak en de koppeling. De tegen meerprijs verkrijgbare close ratio versnellingsbak is uitdrukkelijk alleen voor race-gebruik bedoeld omdat bijvoorbeeld rijden in de stad met zo'n lange eerste versnelling veel koppelingsplaten gaat kosten.
IJking van de kilometerteller gaf over het gehele gebied een vrij constante afwijking van 9-10 % te zien naar de optimistische kant, zodat 200 op de teller in werkelijkheid „slechts' 180 is.
De toerenteller was ook niet erg nauwkeurig. Deze gaf zo'n 200 loeren te veel aan over het gehele gebied, behalve bij 5000 tpm, waar hij 100 toeren te weinig aangaf. De vermogenskromme van Guzzi laat zien dat de motor heel makkelijk doorloopt m toeren en dal er een vrij breed gebied is waarin veel vermogen aanwezig is. Tussen 5000 en 8000 toeren zit dan ook een bult in de koppelkromme die de motor een buffelachtig karakter geeft.
De motor doorstond de test op de proef-bank goed; alleen begon er wat olie uit de kardan te lekken. Op de weg was dit nog niet geconstateerd, zodat dit waarschijnlijk door de hogere temperatuur op de proef-bank kwam.
Conclusie: een Super Sportmachine in de ware zin, die een goede hand vraagt bij de besturing.

TECHNISCHE GEGEVENS MOTO GUZZI LE MANS II

Motor. Tweecilinder viertaktmotor in V-vorm (V-hoek 90°) dwars in het frame, twee kleppen per cilinder met stootstangen vanaf één enkele nokkenas, boring x slag 83 x 78 mm, cilinderinhoud 845 cc, compressieverhouding 10,3 : 1, twee Dell'Orto 36 mm carburateurs met acceleratiepompen, krukas met glijlagers. Druksmering met 3 liter olievoorraad in carter, ontsteking met contactpunten.

Transmissie. Droge plaatkoppeling direct op de krukas, vijf versnellingen 2,0 -1,388 - 1.047 -0,869 -0.750 : 1 (close ratio bak op verzoek leverbaar), kardantransmissie naar het achterwiel 7 : 33 tanden met schokdemper in het wiel, totale overbrenging in 5e versnelling: 1000 tpm = 26,83 km/h.

Elektrische installatie. Accu-bobine ontsteking met twee stel contactpunten, capaciteit wisselstroomdynamo 280 W, capaciteit startmotor 0,52 kW. verlichting 40/45 watt voor 160 mm, achterlicht 5/20 watt. knipperlichten 21 watt.

Rijwielgedeelte. Dubbel wiegframe met losneembare onderbuizen, telescoopvoorvork met 125 mm slag, achtervork met kogellagers

Guzzi schokbrekers, dubbele schijfrem voor 300 min, enkele schijfrem achter 242 mm, banden voor 3.50 H 18 achter 4.00 H 18.

Maten en gewichten. Totale lengte 2250 mm, totale breedte 650 mm. hoogte 1130 mm. zithoogte 780 mm, grondspeling 160 mm. balhoofdshoek 62". achterloop 110 mm, tankinhoud 22,5 liter (waarvan 3 liter reserve), drooggewicht 196 kg, rijklaargewicht 225 kg, toelaatbaar totaalgewicht 365 kg.

Prestaties. Maximum vermogen volgens fabrieksopgave 59,6 kW/ 7600 tpm, gemeten vermogen en koppel zie grafiek: acceleratie over 400 m 13.4 sec. gemeten, 11,9 sec. volgens fabrieksopgave;

topsnelheid gemeten 215 km/h, tabrieksopgave 220 km/h, verbruik 12.2km/l als testverbruik, 15,4 km/l fabrieksopgave.

Prijs, f 12.999-, met close-bak f 13.695,-.

Importeur. Motor Cycle Import B.V., Gerard Scholtenstraat 73, Rotterdam.