39e Rijdersrapport

Moto Guzzi 850 T

Kort samengevat is de MOTO GUZZI 850 T een betrouwbare, goed sturende cardanfiets. Er is natuurlijk altijd wel wat op aan te merken, zo ook deze keer. In het begin braken de achterschokbrekers gewoon midden door, de koppeling is zeker niet over geconstrueerd. Bovendien moet de machine goed onderhouden worden en zelfs dan bestaat de kans dat de kwaliteit van de lak, maar vooral ook van het chroom, snel terugloopt. Een ander minpunt is de service, waaraan nog wel wat te verbeteren valt.

Rijders en machine

Het is een gevarieerd gezelschap, de GUZZI-eigenaren, zowel wat betreft de leeftijd, als hun beroep.Een aannemer van 47 jaar mag zich de oudste inzender noemen. Daar staat een 19-jarige tegenover die in het havenbedrijf werkt. Beiden berijden een tweedehands Guzzi van 1974.
Gemiddeld kwamen we tot een leeftijd van 26 jaar, beslist niet jong, maar er was er dan ook niet één bij die nog geen andere machine had bereden. De m eesten hadden zelfs meerdere merken bereden voordat ze tot de aankoop van deze machine overgingen.
17 motoren zijn gekocht in 1974, de overige stammen uit dit jaar. Bijna alle Guzzi's werden nieuw gekocht. In vijf van de 20 gevallen betrof het de aankoop van een 2e hands exemplaar, zij het met een lage kilometerstand.

Over kilometers

Ruim een half miljoen kilometers werd afgelegd met de 25 Guzzi's, gemiddeld dus bijna 22.000 kilometer per machine. Een 28-jarige elektricien heeft al 44.000 kilometer op de teller staan, vier keer zoveel als op de machine van een 23-jarige vliegtuigplaatwerker, die minder enthousiast was over zijn Guzzi en slechts 11.000 kilometer had gereden. Als jaargemiddelde wordt 21.950 kilometer per jaar opgegeven, een behoorlijke afstand. Twee inzenders rijden per jaar 35.000 kilometer. Eén inzender legt per jaar slechts 10.000 kilometer af.

Accessoires

Zoals gebruikelijk bij motorfietsen werd er weer een behoorlijk bedrag besteed om de machine aan de persoonlijke wensen aan te passen. Veel van de accessoires dienen om het reizen over lange afstanden comfortabeler te maken. Daartoe rekenen we bagagerekken (15 x), koffers (6 x), H4-units (10), een (stuur)kuip of windscherm ( 11 x), extra lampen (7 x), een stereo installatie (1 x) en een klokje.
Een rijder ging op de sportieve toer, en monteerde tank, buddy en achterspatbord van de V7 sport. Verder kocht hij een 2e schijf, evenals zeven anderen. Het instrumentarium werd regelmatig uitgebreid met oliedmk-, olietemperatuur- volt- en amperemeters, 7 x in totaal. Andere aankopen, die we voor u turfden zijn: een ander stuur (6x), cilinder beschermers (2x), valbeugels (9x> spiegels (9x) een ander achterlicht, andere schakelaars op het stuur, knipperlichten en een spatlap werden van andere merken motorfietsen betrokken.

Voor het... motorisch gedeelte kocht men één keer andere carburateurs, bougiekappen, elektronische ontsteking, een oliefilter en twee keer een cartervergroter en gedempte megafoons. Door het breken van de originele schok brekers kocht men zeven keer KONI's. Andere accessoires zijn nog: een anti-diefstalinstallatie (3x) en evenzo vele spatlappen en mistachterlampen. Drie keer werd bovendien een zijspan gemonteerd.
Een inzender schreef tenslotte dat er nog een hele rij aankopen op zijn verlanglijstje staan.

Ge- en verbruik

Races werden er niet gereden met dit type Guzzi, wel waren er verschillenden, die regelmatig deelnemen aan rallies of treffens. Niet alleen in Nederland, maar gewoon als er ergens een treffen is dan stapt men op de machine en rijdt er naar toe.
Het solo- en duogebruik hield elkaar in evenwicht. Beide werden tien maal opgegeven. Vijf maal werd de Guzzi afwisselend met en zonder duopassagiere bereden. Lange afstanden zijn erg in trek. Ruim 68 pct. rijdt hoofdzakelijk afstanden langer dan 100 kilometer. De overigen rijden afwisselend lange en korte trajecten. „De Guzzi rijdt pas na 40 kilometer echt lekker", zo schreef ons iemand en waarschijnlijk denken meer inzenders er zo over want niemand rijdt hoofdzakelijk korte ritten.

De rijstijl komt overeen met de aard van de ritten: gematigd maar snel: 80 pet. geeft rijstijl B op. Drie inzenders vinden zich felle en snelle rijders (12 pet.) en de andere twee inzenders kozen voor rijstijl A. De snelste man rijdt gemiddeld op de snelweg 185 km/u, zo schrijft hij. De langzaamste kruist meestal in de buurt van de 110 kilometer. Gemiddeld rijdt men met een snelheid van 138 km/u. Eén inzender verontschuldigt zich dat rijstijl (A) en gemiddelde snelheid (160) misschien moeilijk te rijmen zijn, maar zegt hij, dat ligt aan het feit dat bij 160 de Guzzi nog steeds rustig bereden wordt.
Iedereen tankt superbenzine, met een verbruik dat schommelt tussen de 1 op 14 en 1 op 21; het gemiddelde lag op 17,3. Bij zijspangebruik steeg het benzine verbruik tot 1 op 14,5.

Bij sommigen consumeerde de Guzzi in het begin nogal wat olie. Ze kregen daarom voor garantie andere olieschraapveren. Een enkele machine verbruikt 1 liter op 1000 kilometer, maar bij de meest en is dit gunstiger, tot l op 5000 toe.

Achterbanden

Op de vraag over bandenslijtage kregen we deze keer een uitgebreider antwoord omdat veel inzenders ook het merk van de band hebben vermeld. Hoewel deze gegevens natuurlijk niet representatief zijn, komen er toch wel ervaringen over slijtage van de diverse merken naar voren (om ook de rijeigenschappen te behandelen zou in een rijdersrapport te ver gaan en is ook zeker niet de bedoeling). De gemiddelde levensduur van de achterband schommelde tussen de 2500 en 20.000 kilometer, om precies te zijn kon men met 42 banden gemiddeld 8050 kilometer rijden. De meeste ervaringen kregen we binnen over Michelin, maar het gemiddelde dat daarmee gehaald werd (6500 km) is niet representatief, omdat er ook een raceband (PZ2-rubber) tussen zat. Met de standaard gemonteerde band, Pirelli, haalde men een gemiddelde van 5.500 kilometer. Dunlop, Continental en Metzeler zaten zo rond de 10.000 kilometer en een inzender schreef, dat het zonder meer de moeite waard is om de nieuwe Avon te proberen.

Lak en chroom

Hoewel bijna iedereen zijn machine regelmatig onderhoudt, moeten velen toch constateren, dat het tevergeefs is. Twee inzenders schreven dat zij lak en chroom van de Guzzi van een nieuwe laag hebben voorzien. Het lakwerk gaat nog. Drie keer vindt men het slecht, negen inzenders vinden het matig tot redelijk, en 13 maal vindt men het lakwerk van goede kwaliteit. Slechts twee inzenders vinden het chroomwerk goed. Van de overige inzenders schrijft de ene helft, dat zij het chroom matig vinden en de anderen beoordelen de kwaliteit als slecht.
Ook bij het opgeven van de minpunten van de machine werd de kwaliteit van het chroom vier keer aangehaald als grootste nadeel.

Bijgeluiden

Twee maal vond men, dat de Guzzi stiller was geworden. Tien maal werd opgegeven dat de machine meer lawaai is gaan produceren. Eén keer noemt men zuigers, uitlaten of resonantie. Kleppentrein en/of koppeling worden beide vijf keer genoemd. Het geluid dat de koppeling produceert wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het druklager, want vaak schrijft men dat bij het intrekken van de koppeling dit geluid verdwijnt.