Bijzondere reparaties

Specifieke problemen komen er bij de Guzzi nauwelijks voor. Of het zou de koppeling moeten zijn. Negen keer werden de belde platen vervangen. Twee keer werd het totale bedrag vergoed voor garantie en twee keer moest de eigenaar bijdragen in de kosten. Vijf maal moest men op eigen kosten de koppeling (laten) vervangen.
In het begin waren er problemen met de achterschokbrekers, waarvan het bovenste ophangoog van de zuigerstang afbrak. Veertien keer kwam dit voor, en bijna altijd werd dit als zijnde garantie vervangen. Eén inzender moest de helft uit eigen portemonnee bijpassen en soms moest men bij betalen omdat men meteen besloot KONI's te monteren. Dit probleem heeft men nu opgelost door het oog beter vast te lassen.

Oliedrukschakelaars wilden nog wel eens doorzweten. Dit probleem deed zich zestien keer voor. Sommigen hebben de oplossing gevonden door montage van een Fiat schakelaar. Eenmaal schrijft men ons dat er domweg een bout in het gat is gedraaid en dat men wat vaker het oliepeil controleert.
Een aantal onderdelen sneuvelde in de garantieperiode, waaronder een kruiskoppeling, een cilinderkop (gietgal)), twee keer een set cilinders met zuigers, een rotor uit de dynamo, waarvan er ook twee moesten worden vervangen voor rekening van de eigenaar. Een man had problemen met de holle bouten waar de olieterugvoer door geschiedt. Deze werden kosteloos vervangen. Door het hoge olieverbruik werden vier keer olieschraapveren vervangen, waarvan twee keer voor garantie. Lekkage door keerringen in het carter kwam vier keer voor, drie keer lekte de bak via een afdichting en één keer ging er een cardankeerring lek. In- en uitlaatkleppen moesten eenmaal vervangen worden, een maal ging er een zuiger stuk; ook verdween een keer het chroom uit de cilinder.

De kardan bleek erg betrouwbaar. Behalve de al genoemde keerring en de kruiskoppeling ging er alleen maar een lager stuk. Een startrelais op de startmotor moest vervangen worden en een ander startprobleem werd opgelost door de contacten in de startmotor schoon te maken.

Van het elektrisch gedeelte ging het volgende stuk: een accu, twee bobines, vijf condensatoren, een claxon schakel a ar, en vijf clignoteurautomaten. Een maal moest de bedrading vervangen worden en vier keer schreef men, dat diverse lampen sneuvelden.

Eén koplamphuis scheurde, kosten ƒ85,— en eenmaal braken beide koplampsteunen af. Koppeling-, kilometerteller- en toerentellerkabels braken in totaal veertien maal.

Service en onderdelen

Weinig redenen tot klagen over de dealer. Zowel zijn service als onderdelenpositie is over het algemeen redelijk of goed. Slechts drie maal klaagt men over slechte service en vier maal vindt men de onderdelenpositie beneden peil.

Dertien inzenders hebben geen ervaring over de service van de importeur. Tien maal had men geen ervaring over de onderdelenpositie. De service wordt drie keer goed bevonden terwijl men negen keer negatieve ervaringen had. De onderdelenpositie is beter. De ene helft vindt de onderdelenpositie slecht, de andere helft is tevreden.

Plus en min

Twee echte minpunten noemt men in dit rijdersrapport. In de eerste plaats de buddyseat, in het bijzonder het comfort voor de duopassagiere, wordt vijf keer als belangrijkste minpunt genoemd. Zeven keer heeft men bedenkingen tegen de afwerking, waarvan het chroom vier keer met name genoemd wordt. Andere minpunten zijn de onbetrouwbaarheid (2x), de remwerking (3x), en verder het elektrisch gedeelte, de zij standaard, het schakelen, de schakelaars, koppelingsslijtage en eenmaal de korte tijd tussen twee olieverversingsbeurten.

Belangrijkste plus is zonder meer de wegligging. Tien keer wordt deze genoemd. Zeven maal vindt men de betrouwbaarheid hét pluspunt. De kardan en het uiterlijk of totale ontwerp noemt men drie keer en verder is de machine geschikt voor de montage van een zijspan aldus een inzender. Een maal wordt de kwaliteit van de remmen als pluspunt genoemd.

Weer kopen

Natuurlijk zeggen 17 rijders, hetgeen 68 pet. inhoudt. Wel denken sommigen erover om een ander type van hetzelfde merk te kopen. Twee weten het nog niet. Eén omdat hij de kwaliteit (nog) beneden peil vindt en de ander omdat hij eerst nog wat kilometers wil maken met deze machine. Van de zes niet-kopers zijn er twee wel tevreden, maar willen gewoon wat anders terwijl er verder één niet kan wennen aan het concept en weer een kettingfiets heeft gekocht.